Information till Energitjänsteföretag

Med start 1/6 2025 ska Filipstad Energinät kunna hantera nya edielmeddelanden som syftar till att förenkla flödet när kunden tecknar ett avtal med ett energitjänsteföretag.

Nedan beskrivs hur energitjänsteföretagen ska göra för att vi ska kunna leverera mätvärden enligt de nya bestämmelserna.

För att kunna skicka Edielmeddelanden måste företaget vara godkänt av Svenska Kraftnät och ha blivit tilldelat ett Edielnummer. Mer information kring hur man skriver ett sådant avtal finns på Svenska Kraftnäts hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Energitjänsteföretaget behöver därefter:

1 Teckna ett avtal med Filipstad Energinät

Kontakta vår kundtjänst på mail kundtjanst.energinat@filipstad.se så mailar vi ett avtal som behörig person undertecknar. I avtalet beskrivs olika avtalsförhållanden.

Returnera signerat avtal till oss så får ni därefter en bekräftelse när ni är registrerade som energitjänsteföretag i vårt system. Här kan ni läsa Edielanvisningarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

2 Få ett godkännande av kund

När vi har registrerat ett energitjänsteföretag i systemet och tagit emot ett edielmeddelande med en förfrågan om tillgängliggörande av mätvärden ska kunden logga in på Filipstad Energinäts MINA SIDOR för att godkänna förfrågan.

Filipstad Energinät kommer att börja skicka värden först när kunden har godkänt förfrågan. Kunden har 3 veckor på sig att godkänna förfrågan. Om förfrågan löper ut så måste kunden ta en ny kontakt med energitjänsteföretaget.

Prissättningen regleras i Ellagen Kap 6 §7 a. Prislista Energitjänsteföretag Pdf, 378 kB, öppnas i nytt fönster.

Kunder till Energitjänsteföretag

Som elnätskund kan du teckna avtal med ett energitjänsteföretag som då får tillgång till dina mätvärden direkt från oss.

Du måste dock ge företaget fullmakt för att de ska kunna skicka en sådan begäran.

När vi fått in förfrågan behöver du logga in på Mina sidor som du hittar här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och godkänna att energitjänsteföretaget får tillgång till dina mätvärden.

Du har tre veckor på dig att godkänna förfrågan, annars måste du ta en ny kontakt med energitjänsteföretaget för en ny överenskommelse.

Ett energitjänsteföretag säljer olika typer av tjänster för t ex analys och styrning av din anläggning.

Filipstad Energinät AB, Box 150, 682 24 Filipstad

Besöksadress: Konsul Lundströms väg 4 Telefon: 0590‑613 62 E‑post: kundtjanst.energinat@filipstad.se Organisationsnummer: 556517–4991